Home

Kolej na jednego z weteranów – niepozorny, niedrogi – okazał się dobrym, trwałym zegarkiem z chronografem w stylu określanym jako „pilot”. To zegarek marki Jacques Lemans.

Twórcą marki Jacques Lemans był w 1980 roku Alfred Riedl, który rozpoczął w szwajcarskim kantonie Aargau produkcję zegarków według koncepcji: mechanizmy o wysokiej jakości, ale w bezkonkurencyjnej cenie. Zmusiło to producenta do stosowania wielu elementów wytwarzanych w krajach dalekiego wschodu. Tak pozostało do dziś – bo konkurencja wymusza odpowiednio niskie ceny w tej klasie zegarków. Tańsze modele w całości składane są w Azji, jednak widać dbałość o markę – zegarki sa dobrej jakości, nowoczesne stylistycznie i niezawodne. Na rynku mozna też kupić modele droższe i bardziej ekskluzywne produkowane i testowane z zachowaniem norm pozwalających na sygnowanie ich napisem Swiss Made. Te modele w pochodzą z linii nazywanej jako Jacques Lemans Geneve.

Zgodnie z przyjętą strategią, zegarki z logo JL to produkty najwyższej jakości, a stylistyka modeli podąża za najnowszymi trendami w zegarmistrzostwie.

JACQUES LEMANS PILOT Chronograf ref. 1-1120

W zegarkach marki Jacques Lemans montowane są napędy mechaniczne i kwarcowe różnych firm – najczęściej Miyota- Citizen, oraz szwajcarskie ETA i Ronda. Odpowiednie kalibry są używane w zależności od typu i klasy zegarka.


Ja kupiłem model o wyglądzie utrzymanym w konwencji „pilota” – czarna tarcza, wyraźne białe indeksy, białe wskazówki. Nieprzemijająca prostota designu, czytelna tarcza, i wersja z chronografem. Projektanci bardzo ładnie poradzili sobie z umieszczeniem wszelkich niezbędnych informacji na cyferblacie, który nadal pozostał bardzo przejrzysty i czytelny jak w klasycznym pilocie.

Jacques Lemans Pilot Chrono.

Zegarek posiada  japoński kwarcowy mechanizm z chronografem Miyota Japan – Citizen Groups.
Koperta jest wykonana z dobrej stali 316L, o lekko zmatowionych bokach i polerowanym pierścieniu górnym, w którym umieszczono płaskie szkło mineralne, hartowane, odporne na zarysowania, o sporej średnicy 38 mm. Uszy koperty są dość krótkie, więc zegarek mimo słusznych rozmiarów na nadgarstku układa się bardzo dobrze.

Tarcza zegarka jest czarna matowa, z dodatkowym pierścieniem na którym nadrukowano na górnej powierzchni liczbowe wartości sekund, a na skośnej indeksy w postaci delikatnych białych kresek, oraz na wysokości  indeksów godzin namalowano kropki z luminova, świecące w ciemności. Na samym już cyferblacie umieszczono trzy małe, lekko wklęsłe subtarcze chronografu, z białymi oznaczeniami.
Indeksy godzin
jak przystało na pilota – są duże i bardzo wyraźne. Wykonano je ze stali w kształcie trapezów, naklejanych na tarcze. Na indeksach stalowych naklejono paski fluorescencyjne, świecące w ciemności. Datownik umieszczony jest na 4.30. Wskazówki proste, równe zakończone cienkim  „szpicem” stalowe, wypełnione w środku warstwą świecącą. Sekundnik stalowy, cienki, trafia dokładnie w indeksy sekund. Wskazówka minutowa, a zwłaszcza godzinowa mogłyby być minimalnie (o milimetr?)  dłuższe.

Wymiary zegarka: szerokość 44 mm / z koronką 46 mm / a wysokość z uszami 52 mm.
szkiełko mineralne utwardzane 38mm
grubość zegarka 11 mm
wodoszczelność: 10ATM (100m)

lemans03b

Wszystko proste, bez jakichkolwiek zbędnych ozdobników i elementów. I pewnie dzięki temu, ten model mimo że ma już kilka lat, zawsze świetnie wygląda na ręce –  do ubrań sportowych, oraz całkiem dobrze komponuje się i do garnituru. Bywają chronografy niezwykle „techniczne” i mowy nie ma aby wyglądały dobrze z pod mankietu koszuli. Tu udało się tak dyskretnie wkomponować tarcze chronografu, że właściwie są takim drobnym ozdobnikiem, a zegarek ma bardzo stonowany design o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu.  To jeden z moich najczęściej noszonych zegarków, bardzo udany wzorniczo model .

Mechanizm Mioty jest nawet jak na kwarc – niezwykle precyzyjny. Drobne korekty czasu – raczej dlatego, że lubię precyzyjne wskazania „co-do-sekundy” – dokonuje raz / dwa razy w roku o kilka, kilkanaście sekund. Zegarek, jak widać świeci wystarczająco wyraźnie aby odczytać wskazania w ciemności, choć na pewno nie jest to iluminacja na poziomie Seiko czy choćby Aviatora, gdzie „świecenie” indeksów daje się już zauważyć przechodząc w ledwo mrocznym korytarzu.

No i na koniec jak zwykle – jeszcze kilka zdjęć – wole fotografować niż pisać :) …

lemans02a
a tu nawet prawie plakat wyszedł – tak na zakończenie spotkania z JL. Widziałem bardzo ciekawego wzorniczo automatycznego divera (200 m) tej marki – muszę pomyśleć o nim poważniej .

lemans00a

JACQUES LEMANS PILOT Chronograf ref. 1-1120

lemans01

3 thoughts on “Jacques Lemans Pilot Chrono

  1. Pasek na tym zegarku jest oryginalny z jakim był zakupiony czy jest wymieniany po zakupie? Mam identyczny zegarek, ale inny pasek.
    Pozdrawiam

    • To nie są oryginalne paski z jakimi kupiony był zegarek – na zdjęciu jest z pasek czarny matowy oraz drugi czarny z czerwonym szyciem – i oba są zamiennikami.
      Pozdrawiam
      kajot04

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s